කිසිම න්යාය ධර්මයකින් ජීවිතය මුළුමනින්ම පැහැදිලි කරන්න බැහැ. අපි සතුව තියන නිර්වචනයන්, පැහැදිලිකිරීම් එක්ක අපි අල්ලාගන්න උත්සහ කරන "කුඩා කුඩා ජීවිත කොටස්" වලින් එහාට සමස්ත චිත්රය අසීමිතව, විශාල පරාසයක් පුරා පැතිරී තියනව.
ජීවිතයේ ඇති මේ සංකීර්ණත්වයට හේතු සාධක වෙන්නෙ සමස්තයක් විදිහට මිනිස් පැවැත්ම නොයෙක් ආකාරයට විභේදනයට ලක්වෙලා තියන හින්ද ද? මනුස්ස සත්ත්වයාට තියෙන්නෙ සාමුහික පැවැත්මක්. එකිනෙකාගෙන් වෙන්වුණු හුදෙකලා පැවැත්මක් අපිට නෑ. විශේෂයෙන්ම මේ ලෝක ව්යාප්ත වසංගත තත්ත්වය ඇතුලෙ අපිට ඒ කාරණාව හොඳින්ම පැහැදිලි කරගන්න පුලුවන්. නමුත් මුළු ශිෂ්ටාචාරය ඇතුලේ ආගම්, ජාතීන්, භාෂාවන් වශයෙන් තියෙන මේ බෙදීම් එකිනෙකාට ඇතිකර බලපෑම කොයිතරම් ප්රබල ද.
මිනිස් සංහතිය මේ විදිහට බෙදීයාම ගැන බයිබලයෙ සඳහන් වෙනව අපූරු කතාවක්. ලෝක ආරම්භයෙ පටන් සියලු මිනිසුන් එක භාෂාවක් කතා කරන එක ජාතියකට අයිති අය වුණා. ඉතින් මේ මිනිස්සු එකතුවෙලා දවසක් පොළවේ ඉඳන් ස්වර්ගයට ළංවෙන්න පුලුවන් විශාල කුළුණක් නිර්මාණය කරන්න පටන් ගත්ත. හැම දෙනෙක්ම එකම භාෂාව කතාකරන නිසා වැඩේ ගොඩක් කාර්යක්ෂම වුණා. දවසක් දෙවියන්වහන්සේ මේ සිදුවීම දැක්ක. මිනිසා ටිකෙන් ටික දෙවියන්ගෙ බලපරාක්රමයට කිට්ටුවෙන බව උන්වහන්සේ තීරණය කලා.
බයිබලයෙ උප්පත්ති පොතේ 11කොටසෙ 6 - 10 දක්වා ඉන් එහාට සිදුවීම සඳහන් වෙන්නෙ මෙහෙම.
"ස්වාමීන්වහන්සේද: බලව, ඔව්හු එක සෙනඟක්ය, ඔවුන් සියල්ලන්ට ඇත්තේ එක භාෂාවක්ය; ඔවුන් කරන්ට පටන්ගන්නා දේ මේය; ඉදින් ඔවුන් කරන්ට අදහස්කරන කිසිවක් ඔවුන්ට දුෂ්කර නොවන්නේය. යමු, අපි බැස ඔවුන්ට එකිනෙකාගේ කථාව නොතේරෙන ලෙස එහි ඔවුන්ගේ භාෂාව අවුල්කරමුයයි කී සේක. මෙසේ ස්වාමීන්වහන්සේ එතැනින් මුළු පොළෝතලයෙහි ඔවුන් විසිරෙවුසේක.
ඔව්හුද නුවර ගොඩනැගීම අත්හැරියෝය. එහිදී ස්වාමීන්වහන්සේ මුළු පොළොවේ භාෂාව අවුල්කළ බැවින් ඊට බාබෙල් එනම්, අවුල්කිරීම. නම් විය. එතැනින් ස්වාමීන්වහන්සේ මුළු පොළෝතලයෙහි ඔවුන් විසිරෙවුසේක."
අවුල්කිරීම හෙවත් බාබෙල් නම ලැබුණ කුලුණේ කතාව එහෙමයි.
මැක්සිකානු ජාතික සිනමාකරු Alejandro González Iñárritu ගේ Babel චිත්රපටයට නම අරගන්නෙ ඔය බයිබල් පසුබිමෙන්.
Babel චිත්රපටය Iñárritu ගේ Death trialogy නම් චිත්රපටි ත්රිත්වයෙ තුන්වැන්න විදිහටයි හඳුනගන්න ලැබෙන්නෙ.
Amores Perros (2000)
21 Grams (2003)
Babel (2006)
වෙනස් රටවල් හතරක නමුත් එකිනෙකට සම්බන්ධවෙන සිදුවීම් මාලාවක් මුල් කරගෙන Babel නිර්මාණය වෙන්නෙ.
චිත්රපට ඇතුලෙ දකින්න ලැබෙන ප්රධානම කාරණාවක් තමා භාෂාමය සහ ජාතීන් වශයෙන් වෙන්වීමෙන් මතුවන සංකීර්ණතාව. නාඳුනන සමාජීය පරිසරයක පිටස්තරයෙකු වීමට සිදුවීම.
මොරොක්කෝවේ ඇමරිකානු ජාතික යුවළ.
ඇමරිකාවේ සේවය කරන මැක්සිකානු ගෘහසේවිකාව.
මැක්සිකෝවේ ඇමරිකානු ළමුන් දෙදෙනා.
ජපානයේ ගොලු බිහිරි තරුණිය. (මෙතනදි ඇගෙ ආබාධිත බව ඇයව පුරුදු සමාජයෙ වුණත් පිටස්තරයෙකු බවට පත්කරනව)
සංස්කෘතික සහ භාෂාමය විෂමතාවන් මැද වුණත් පොදුවේ සියලු මනුෂ්යන් අත්විඳින සංවේදනාවන් බොහෝම සංවේදීව චිත්රපටයෙන් මතුකරනව.
ආදරය රැකවරණය එක්ක ජීවිතයට මග පෙන්වීමක් අපිට ඕන, කඩා වැටෙන මොහොතක අල්ලගන්න සවිමත් දෑතක් අපිට ඕන. ඒ වගේම හැම කෙනෙකුම තමන්ගේ දරුවන්ට දෙමාපියන්ට ආදරෙයි. ලෝකයෙ කොතැනත් කාට වුණත් ඒ කාරණා පොදුයි.
උද්වේගකාරී බව, කුතුහලය, ප්රේමණීය බව, මේ හැම දෙයක්ම Babel චිත්රපටය ඇතුලෙ විඳගන්න පුලුවන්. මම හිතන්නෙ කෙනෙකු ජීවිත කාලය ඇතුලෙ අනිවාර්යයෙන්ම විඳගතයුතු සිනමා අත්දැකීමක් Babel
No comments:
Post a Comment