Thursday, April 16, 2020

Just Mercy (2020)

මාව අත්අඩංගුවට ගත්ත දවසෙ මං හිතුව මට අවුලක් වෙන එකක් නෑ කියල, මොකද මම වරදක් නොකල බව දැනගෙන හිටපු නිසා.

මං එක්ක හිටපු හැම කෙනෙකුටම කතාකලාට පස්සෙ මට යන්න දෙනව ඇරෙන්න ඒගොල්ලන්ට වෙන කරන්න දෙයක් තිබුණෙ නෑ.

ඒත් පොලීසිය මට දිගටම මීනීමරුවෙක් කියල කතාකරන්න පටන්ගත්ත..

කවුද මිනිහෙක් මම ඒක කරන හැටි දැක්ක බවට සාක්කි දුන්න.

ප්‍රවෘත්ති වලින් මාව මිනීමරුවෙක් කලා.

උසාවිය මාව වැරදිකාරයෙක් විදිහට තීන්දු කලා.

දැන් මම ඉන්නව හිරගෙදර.

ඇත්ත තවදුරටත් පැහැදිලි වෙන්නෙ නෑ.

මුන් මට කරන දෙයක් කරයි..

ඒත් හෙට මාව පෝරකේට ගෙනිච්චත් මම යනව හිනාවෙමින්. මොකද ඇත්ත මං ගාව තියන නිසා. ඔයා මට, මගෙ පවුලේ අයට ජීවිතේ ගැන බලාපොරොත්තුවක් දුන්න. ඒක මගෙන් උදුරගන්න කාටවත් බෑ. 
..............

Green mile චිත්‍රපටය අපි බොහෝ දෙනෙක් නරඹල තියනව. කලු ජාතිකයෙක් වීම නිසා අනන්තවත් අපහාස උපහාසයන්ට ලක්වෙන මනුස්සයෙක් අපි දැක්ක. අවසානෙ කිසිම වරදක් නොකල අහිංසකයෙක් විදුලි පුටුවක වාඩි කරවල අවසන් ගමන් යන හැටි දැකල අපි ඇස්වල කඳුළු පුරව ගත්ත.

2020 ජනවාරි මාසෙ තිරගතවීම ආරම්භකරපු Just Mercy චිත්‍රපටයෙ අවසානෙ මෙහෙම දෙයක් කියවෙනව.

"ඇමරිකාව තුළ මරණීය දණ්ඩයට නියමවෙන සෑම 9 දෙනෙකුගෙන්ම එක් අයෙක් නිවැරදිකරුවෙකි"

ඒක සුලුපටු වැරැද්දක් නෙමේ. නිරපරාදේ අහිංසකයින් කීදෙනෙක් ජීවිතෙන් වන්දිගෙවල ඇත්ද? දෙමව්පියන්ට දරුවන්ට.. පවුලකට පියෙක් ස්වාමිපුරුෂයෙක් අහිමි කරල ඇත්ද? ඇයි මෙහෙම වෙන්නෙ? 

පොලීසිය ඉදිරියෙ තියෙනව විසඳාගන්න බැරි ඉතාම සංකීර්ණ අපරාධයක්. සාක්ෂි කිසිම දෙයක් නෑ. අපරාධය ඔප්පු කරගන්න හැකියාවක් නෑ. ඉතින් ඔවුන් කරන්නෙ දුප්පත් අසරණයෙක්, බොහෝ විට කලු ජාතිකයෙක් අත්අඩංගුවට අරගෙන බොරු සාක්ෂි ඉදිරිපත් කරල ඔහුව වරදකරුවෙක් බවට පත්කිරීම. ඉතින් වරදක් නොකල අහිංසකයෙක් නිරපරාදේ චෝදනා ලබනව.

ඇයි ඔවුන්ට එහෙම වෙන්නෙ? මුදලක් ගෙවල නීතිඥ සහාය ලබාගන්න තරම් හැකියාවක් ඔවුන්ට නෑ. නීතියේ දෙවඟන පියාසලන්නෙ මේ මිනිස්සුන්ගෙ ඔලුවට ඉහළින්.

මෙන්න මේ වැනි වෙලාවක තමයි Bryan Stevenson ඒ අයගෙ සහයට එන්නෙ. Bryan ඇමරිකානු නීතිඥයෙක්, සමාජ ක්‍රියාකාරිකයෙක්. මරණ දඬුවම ලැබුව නමුත් වරදක් නොකල අය සොයාගිහින් ඔවුන්ගෙ නිවැරදි බව සාක්ෂි සහිතව ඔප්පු කර ඒ අය නිදහස් කර ගැනීමයි Bryan සිදුකරන්නෙ. ඔහු මේ දේවල් කරන්නෙ ලාභ අපේක්ෂාවෙන් තොරවයි. Bryan විසින් Equal Justice Initiative ආයතනය පිහිටුවන්නෙ වාර්ගික පදනම මත සහ ආර්ථික අගහිඟකම් නිසා, වරදක් නොකර නමුත් නීතිය ඉදිරියේ චෝදනා ලැබූවන් ඉන් මුදවාගැනීම වෙනුවෙන්.

Bryan Steven, 1989 දි, සුදු ජාතික තරුණියක් ඝාතනය කිරීම වෙනුවෙන් බොරු චෝදනාවකට අසුකර සිරගත කල Walter McMillian නැත්නම් Johnny D නැමති පුද්ගලයාගෙ නිර්දෝෂී බව ඔප්පු කර ඔහු මරණ දඬුවමෙන් ගලවා ගැනීමේ සිදුවීම පදනම් කරගෙන Just Mercy චිත්‍රපටය නිර්මාණය වෙන්නෙ. මුලින්ම සඳහන් කර තියන සංවාදය උපුටාගන්නෙ Just Mercy චිත්‍රපටයෙන්.

කොයිතරම් නිදහස්, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී විදිහට හැඳින්වුණත් ඇමරිකානු සමාජය ඇතුලෙ වර්ගවාදය බොහොම සියුම්ව ක්‍රියාත්මක වෙන හැටි මේ චිත්‍රපටයෙන් අපිට පෙන්වාදෙනව. නිදහසත්, ජීවිතය පිළිබඳ අයිතියත්, නිර්දෝෂී බව ඔප්පු කරගැනීමේ යුක්ති සහගත බවත් බොහෝවිට මිල අධිකයි. ඒ මිල ගෙවාගත නොහැකිනම් ලැබෙන ප්‍රතිඵලය කණගාටුදායකයි. Bryan Steven වැනි කෙනෙක් ගැන ගෞරවණීය හැඟීමක් ඇතිවෙන්නෙ ඒවැනි වටපිටාවක. සමාජයෙ නැති බැරි, කොන් කල පිරිසක් වෙනුවෙන් ඔහු ලබාදෙන සේවය ප්‍රශංසනීයයි. ජේසුස් වහන්සෙ කන්ද උඩ දේශනාවෙදි මෙන්න මේ සඳහන කළේ එවැනි අය ගැනයි

"සාමය ඇතිකරන්නෝ භාග්‍යවන්තයෝ ය, ඔව්හු දෙවියන්වහන්සේ ගේ පුත්‍රයෝ යැයි කියනු ලබන්නෝය"



Just Mercy සිනමාපටයට පාදක වූ සැබෑම Bryan Stevenson


නිදහස ලැබූ Walter McMillian 





No comments:

Post a Comment